V průběhu minulého měsíce jsem zaslal vedení města dva podněty, které vzešly i z dotazů občanů města. Oba tyto impulsy se vztahují k odpovědné péči o pozemky ve vlastnictví města, rozvoji bytové či dopravní infrastruktury, prosté bezpečnosti občanů.

Prodej pozemku po „sodovkárně“ pro stavbu polyfunkčního domu Podmínky prodeje pozemku po sodovkárně, kde má vzniknout „polyfunkční dům“ s parkovací plochou pro 150 automobilů, nejsou dostatečně popsané. Chybí v nich významné parametry, které celý charakter polyfunkční budovy určují! Není tak možné zajistit transparentní proces nabídky a město může navíc přijít o peníze. Proto jsem za Piráty podal návrh na zrušení zadávacího řízení. Aktuálně zadaný záměr neurčuje další podmínky pro stavbu takovým způsobem, aby bylo možné zajistit transparentní proces nabídky, aby budoucí stavba respektovala zájem rozvoje centra města a v neposlední řadě naplňovala požadavek určené polyfunkčnosti. Stávající podmínky nijak neurčují a nezavazují budoucího majitele pro výstavbu bytových či nebytových prostor. Je jen otázkou, zda tím dochází k porušení zákona nebo „jen“ pravidel pro transparentní rozhodování. Polyfunkční dům je budova, kde se kromě bytových jednotek nachází i nebytové prostory využívané například pro kanceláře, sklady, parkoviště nebo prodejny. Aby bylo možné dům označit za polyfunkční, pak většinou prostory určené k bydlení tvoří méně než polovinu podlahové plochy místností a všech ostatních prostor. Aktuálně nedostatečně zadaný záměr hrubě ovlivňuje potenciál prodejní ceny. Lze se domnívat, že prodejní cena pozemku k parkování je nižší než cena území, které by současně zajišťovalo bytové i nebytové prostory. K tomu nemůžeme zapomenout ani na to, že požadavek na počet či charakter bytové výstavby je více než důležitým, vzhledem k aktuální situaci lokálního trhu s byty. Ponechávám nyní stranou, že prodej lukrativních stavebních pozemků města nelze považovat za ekonomicky zcela rozumné v době, kdy se na trhu s byty bude více prosazovat celoživotní nájemní bydlení. Otázkou pak také je, jakým způsobem do celého tohoto záměru vstupuje městem zamýšlené zavedení rezidenčních zón, jehož cílem je vytlačit dopravu mimo centrum města.

Na ulici Fanderlíkova 39 a 41 už není možné bezpečně projít či projet na kole Vozovka a chodník na ulici Fanderlíkova 39 a 41 je dlouhodobě v katastrofálním stavu. Proč je město neopraví? Nemůže. Spoustu lidí se mylně domnívá, že pozemek před domem, jehož součástí je zmiňovaná vozovka a chodník, je v majetku SVJ Fanderlíkova či města, ale není tomu tak. Pozemek koupila kdysi dávno soukromá firma, která zde chtěla stavět garáže, což se však nestalo a vlastník se o pozemek dál nestaral a nestará. Chůze i jízda na kole je tak velmi nebezpečná. Proto jsem i navrhl, aby se do řešení problému vložilo vedení města.

Cesta před domem SVJ Fanderlíkova 39 a 41 je troufám si říct v kritickém stavu, a to jak pro cyklisty, tak pro pěší, a nezmiňuji ani případy, kdy by zde potřeboval projet někdo na invalidním vozíku. Na celý problém mne upozornili přímo zástupci SVJ s prosbou o podporu. Navrhuji tak, aby se do řešení tohoto problému vložilo město. Buď aby zastoupilo SVJ a jednalo s majitelem, nebo pozemek odkoupilo a opravilo. V možnostech SVJ to totiž není. Přes dotčený úsek vede páteřní cyklostezka z centra města na sídliště Hloučela, takže provoz pěších i cyklistů je tu značný. Zvláště ve večerních hodinách pak velmi nebezpečný. SVJ se už několikrát pokoušelo kontaktovat majitele, aby vozovku i chodník opravil, ale nereaguje. Chodník tak SVJ opravilo na vlastní náklady, nicméně byl vždy zničen například popelářskými vozy, pro které je velmi složité zde zajistit odvoz odpadu.

Pokud se potvrdí informace, že majitel pozemku řeší exekuční nařízení, pak se dá předpokládat, že pozemek bude brzy na prodej. To otevírá možnost pro město do této situace aktivně vstoupit a zajistit výkup. Jsem přesvědčen, že výkup či následné opravy jsou vzhledem ke stavu rozpočtu města realizovatelné v poměrně krátké době (rezervy pro rok 2023). Stejně tak lze uvažovat o reálném zařazení této akce do připravovaného rozpočtu pro rok 2024, aby mohla být situace vyřešena co nejdříve a ku prospěchu občanů města Prostějova.

Ing. Mgr. Jan Mochťák
Zastupitel města za Pirátskou stranu

 

O vyjádření k situaci v ulici Fanderlíkova požádala redakce Prostějovských radničních listů odbor správy a údržby majetku města:

Chodník a vozovka před bytovým domem Fanderlíkova 39 a 41 je ve vlastnictví soukromé osoby – Družstva GALAXIT, č.p. 343, 798 46 Brodek u Konice, IČ: 479 11 590. Údržba a opravy soukromých komunikací přísluší jejich vlastníkovi a jen stěží lze nalézt a obhájit důvody pro provedení a zaplacení opravy výtluků soukromé komunikace z veřejných prostředků při nutnosti péče řádného hospodáře s obecními  nančními prostředky. Stav chodníku a vozovky v dané lokalitě je velmi špatný a vyžaduje celkovou rekonstrukci s odhadovanými náklady cca 1 mil. Kč s DPH.

Dle aktuálních údajů z katastru nemovitostí byla k pozemkům ve vlastnictví Družstva GALAXIT zahájena exekuce Exekutorským úřadem Prostějov (pověřený soudní exekutor Mg. Lenka Černošková) vydáním exekučního příkazu k jejich prodeji. Dle informací zjištěných u pověřeného soudního exekutora v současné době probíhá ocenění předmětných pozemků a po jeho zpracování bude zveřejněna dražební vyhláška, pokud do té doby nebude ze strany Družstva GALAXIT uhrazena dlužná částka z titulu pohledávek Finančního úřadu pro Olomouc ký kraj a Okresní správy sociálního zabezpečení Prostějov. Po zveřejnění dražební vyhlášky bude statutárním městem Prostějovem řešen další možný postup včetně případné účasti v dražbě.