S odkazem k historii, architektuře a hanáckému folklóru. Prostějov představilo svůj vizuální styl a logo

29. 04. 2025

Město Prostějov odhalilo svou novou vizuální identitu, která citlivě propojuje historizující a folklorní prvky s moderním designem. Autorem konceptu je studio Matouš Design, jehož návrh zvítězil v designérské soutěži organizace Czechdesign.

prostejov_prezentace
„Návrh skvěle vystihuje atmosféru města. Citlivě spojuje tradice a motivy hanáckého folklóru s moderní dynamickou dobou. Také barevnost je příjemná, tradiční i moderně odlehčená. Aplikací loga či logotypu vzniknou nejen jedinečné propagační předměty, ale i krásné suvenýry, které, jak věřím, přilákají pozornost jak místních obyvatel, tak návštěvníků města,“ říká primátor města Prostějova František Jura.

Středobodem nové vizuální identity je motiv kudrlinky, která se stala zároveň i signifikantním prvkem loga. Tento ornament odkazuje na tradiční hanácké výšivky a umělecké dekorativní prvky města, čímž propojuje kulturní dědictví regionu s moderní grafickou estetikou.

„Ornamentální symbol ve tvaru písmena P spojuje klíčové hodnoty města, jako jsou architektura, Haná, sport, historie i emoce. Elegantní křivky tohoto motivu odrážejí harmonii Prostějova jako klidného města, ale i dynamiku jeho sportovního a kulturního života,“ vysvětlují autoři ze studia Matouš Design.

Barevná paleta vizuálního stylu vychází z městského znaku, který se ke komunikaci využíval doposud, a nese hlubší symboliku.

„Poetická modrá odkazuje na kulturní rozměr spojený s Jiřím Wolkerem, folklórní červená reprezentuje tradice a hanácké kroje, hanácká zlatá zase symbolizuje úrodné bohatství, pohostinnost a regionální identitu,“ doplňují autoři.

Porota soutěže

Porota designérské soutěže vybrala návrh studia Matouš Design jako nejlepší z pěti soutěžních prací. Důvodem bylo jeho moderní, nadčasové a srozumitelné pojetí, které respektuje tradice a současně působí dynamicky a inovativně.

Nový vizuální styl doprovází promyšlený komunikační koncept založený na slově „prostě“, které je nejen součástí názvu města, ale také synonymem jednoduchosti a autenticity. Tento prvek se promítne do kreativních sdělení reflektujících různorodé aspekty života ve městě a posilujících jeho identitu.

„Přestože tento vizuální systém vychází z tradičních historických prvků, působí svěžím, moderním a nadčasovým dojmem, což se ne vždy podaří,“ komentuje Jana Vinšová, ředitelka organizace Czechdesign, která soutěž pro město pořádala.

Matouš Design

Matouš Design je malé kreativní studio z Prahy složené z Karolíny Matouš Lajblové a Lukáše Matouše. Po letech zkušeností v grafických studiích a agenturách se rozhodli vydat vlastní cestou a tvořit projekty po svém. Zaměřují se především na tvorbu vizuálních identit, které staví na promyšleném konceptu a strategickém přístupu. Mají za sebou projekty vizuálních stylů pro Pozořice, Hřbitovy a pohřební služby Praha a podíleli se též na identitě města Most.

O soutěži

Soutěž proběhla jako uzavřená, dvoufázová a na základě rešerše do ní bylo vyzváno pět účastníků:

Studio 2plus1,

Kristýna Krahulíková,

Matouš Design,

Studio XY,

Věra Marešová.

Kromě grafického konceptu identity a loga museli soutěžící odevzdat i návrh propagačních předmětů, Prostějovských radničních listů nebo plakátů. Do druhého kola postoupila grafická designérka Kristýna Krahulíková, studio Matouš Design a Studio XY.

-red-

Fota: příklady aplikací loga a logotypu na různé materiály

Sloupek primátora

František Jura

Vážení občané, naše město má nové logo. Jeho schválením vyvrcholila dlouhá cesta, na kterou jsme vydali s odborníky na grafický design a marketing. Naše nová značka navazuje na hanácké tradice a kombinuje je s moderním grafickým pojetím. Jsem přesvědčen, že nové logo nám umožní lépe komunikovat jak s našimi občany, tak s potenciálními návštěvníky našeho města. Logo i jeho možné použití najdete na dalších stránkách Prostějovských radničních listů. Za sebe jen dodám, že z něj mám velkou radost a že děkuji všem, kdo se na jeho přípravě podíleli.

Dobrý zpráv není nikdy dost. Těší mne, že jsme opět na špici v hodnocení otevřenosti českých samospráv. V konkurence více než stovky největších sídel jsme skončili mezi šesti nejlepšími. Je to důkaz, že s našimi občany a dalšími partnery jednáme maximálně otevřeně a transparentně.

A do třetice chci vyzdvihnout opětovný úspěch Prostějovských radničních listů v soutěži obecních a městských zpravodajů nazvané Radniční oko. Obsadili jsme pomyslnou bronzovou příčku a určitě se nemáme za co stydět. Až Prostějovské radniční listy převedeme do nové grafické podoby vycházející z loga, určitě budeme chtít uspět ještě lépe.

Krásné jaro!

Mgr. František Jura, MBA, LL.M.