Město Prostějov odhalilo svou novou vizuální identitu, která citlivě propojuje historizující a folklorní prvky s moderním designem. Autorem konceptu je studio Matouš Design, jehož návrh zvítězil v designérské soutěži organizace Czechdesign.
„Návrh skvěle vystihuje atmosféru města. Citlivě spojuje tradice a motivy hanáckého folklóru s moderní dynamickou dobou. Také barevnost je příjemná, tradiční i moderně odlehčená. Aplikací loga či logotypu vzniknou nejen jedinečné propagační předměty, ale i krásné suvenýry, které, jak věřím, přilákají pozornost jak místních obyvatel, tak návštěvníků města,“ říká primátor města Prostějova František Jura.
Středobodem nové vizuální identity je motiv kudrlinky, která se stala zároveň i signifikantním prvkem loga. Tento ornament odkazuje na tradiční hanácké výšivky a umělecké dekorativní prvky města, čímž propojuje kulturní dědictví regionu s moderní grafickou estetikou.
„Ornamentální symbol ve tvaru písmena P spojuje klíčové hodnoty města, jako jsou architektura, Haná, sport, historie i emoce. Elegantní křivky tohoto motivu odrážejí harmonii Prostějova jako klidného města, ale i dynamiku jeho sportovního a kulturního života,“ vysvětlují autoři ze studia Matouš Design.
Barevná paleta vizuálního stylu vychází z městského znaku, který se ke komunikaci využíval doposud, a nese hlubší symboliku.
„Poetická modrá odkazuje na kulturní rozměr spojený s Jiřím Wolkerem, folklórní červená reprezentuje tradice a hanácké kroje, hanácká zlatá zase symbolizuje úrodné bohatství, pohostinnost a regionální identitu,“ doplňují autoři.
Porota soutěže
Porota designérské soutěže vybrala návrh studia Matouš Design jako nejlepší z pěti soutěžních prací. Důvodem bylo jeho moderní, nadčasové a srozumitelné pojetí, které respektuje tradice a současně působí dynamicky a inovativně.
Nový vizuální styl doprovází promyšlený komunikační koncept založený na slově „prostě“, které je nejen součástí názvu města, ale také synonymem jednoduchosti a autenticity. Tento prvek se promítne do kreativních sdělení reflektujících různorodé aspekty života ve městě a posilujících jeho identitu.
„Přestože tento vizuální systém vychází z tradičních historických prvků, působí svěžím, moderním a nadčasovým dojmem, což se ne vždy podaří,“ komentuje Jana Vinšová, ředitelka organizace Czechdesign, která soutěž pro město pořádala.
Matouš Design
Matouš Design je malé kreativní studio z Prahy složené z Karolíny Matouš Lajblové a Lukáše Matouše. Po letech zkušeností v grafických studiích a agenturách se rozhodli vydat vlastní cestou a tvořit projekty po svém. Zaměřují se především na tvorbu vizuálních identit, které staví na promyšleném konceptu a strategickém přístupu. Mají za sebou projekty vizuálních stylů pro Pozořice, Hřbitovy a pohřební služby Praha a podíleli se též na identitě města Most.
O soutěži
Soutěž proběhla jako uzavřená, dvoufázová a na základě rešerše do ní bylo vyzváno pět účastníků:
Studio 2plus1,
Kristýna Krahulíková,
Matouš Design,
Studio XY,
Věra Marešová.
Kromě grafického konceptu identity a loga museli soutěžící odevzdat i návrh propagačních předmětů, Prostějovských radničních listů nebo plakátů. Do druhého kola postoupila grafická designérka Kristýna Krahulíková, studio Matouš Design a Studio XY.
-red-
Fota: příklady aplikací loga a logotypu na různé materiály